כך תוכל לחסוך בתשלום מס השבח

צבי רכש חנות בבני ברק, בשנת 1970 בסכום של 100,000 לירות. במהלך השנים הוא זכה להכנסות נאות מהשקעה זו. כיום הוא מעונין לממש את השקעתו ברווח נאה, הוא קיבל הצעה למכירה בסכום של 1,500,000 שקלים. דא עקא, מתברר לו שמס הכנסה שותף לרווחיו, וחל עליו תשלום מס שבח גבוה מאד בסכום של 308 אש”ח.

במאמר זה נכתוב אודות אפשרות לתכנון מס שבח, תוך כדי חיסכון גדול בתשלום המס, אשר לעתים יכול להסתכם בהפרשים של מאות אלפי שקלים לטובת המוכר.

אפשרות זו נקראת פריסת מס שבח. משמעותה שניתן לדרוש מרשות המיסים, לפרוס את השבח, לארבע השנים האחרונות, כאשר שנת המכירה היא אחת מהן. בכך ניתן ליהנות ממדרגות מס נמוכות, לעומת האפשרות הרגילה שהשבח מחושב כאילו הופק בשנה אחת.

נציין כי שבח מקרקעין, מחויב במס רווח הון החל משנת 2001 בשיעור של 20%, ומ2012 עקב תקנות טרכטנברג ב25%, ללא הגבלת סכום השבח. עד 2001 לא היה חילוק בין הכנסה רגילה לרווח הון/שבח. והמס הוא כפי המס השולי, אשר שיעורו בהכנסה שלא מיגיעה אישית (משכורת), מתחיל ב30%.

הנהנים העיקריים מתכנון מס זה הם: 1. נכסים שנרכשו לפני 2001. 2. אם מוכר הנכס הוא מעל גיל 60. 3. אם הנכס שימש להפקת הכנסה מיגיעה אישית של המוכר. 4. אם לא נוצלו נקודות הזיכוי של המוכרים.

דוגמאות

כעת ננקוט ב-4 דוגמאות, כאשר הדוגמא הרביעית נובעת מהחלטה משפטית שהתקבלה לאחרונה, ויש בה תועלת עבור אנשים רבים. (חישוב המס נעשה ללא פחת וללא ניכויים שונים).

  1. נכסים ישנים עם שבח גבוה

נמשיך עם הדוגמא אשר צויינה לעיל. במידה ונבצע פריסת מס שבח לארבעת השנים האחרונות, סכום המס יצא 263 אש”ח. הפרש של 55 אש”ח לזכות המוכר.

  1. גיל המוכר למעלה מ60-, או במידה והנכס שימש להפקדת הכנסה מיגיעה אישית במשך 10 שנים

החוק בא לקראת אדם מעל גיל 60, בכך שכל הכנסותיו, אף שלא מיגיעה אישית כמו הכנסת שכירות ובמקרה שלנו שבח מקרקעין, נחשבים כהכנסה מיגיעה אישית, ושיעור המס מתחיל ממדריגת 10% מס.

כמו כן אדם שמחזיק בנכס מסחרי, אשר שימש להפקת הכנסה מיגיעה אישית למעלה מ-10 שנים. הכנסותיו מנכס זה, הן הכנסות שכירות, והן השבח, יחושבו כהכנסה מיגיעה אישית. ושיעור המס יחל מ10% מס. לדוגמא בעל חנות נעליים, אשר שטח החנות היה בבעלותו. במהלך השנים סגר את עסק הנעליים, והשכיר את החנות.

כתוצאה מכך, בפריסת מס שבח, יווצר חיסכון גדול במס, אף אם הנכס נרכש לאחר 2001. מכיוון שהשבח יחושב כהכנסה שוטפת מיגיעה אישית.

סכום המס בדוגמא שצוינה לעיל מסתכם ב-142 אש”ח. הפרש של 121 אש”ח לעומת המקרה הקודם. ו-166 אש”ח לעומת הסכום המקורי.

  1. נכס השייך לשני בני זוג שלא עובדים

במקרה שלשני בני זוג, ישנו נכס משותף, גם אם נרכש לאחר 2002, אם בני הזוג לא עבדו הרי שהם לא ניצלו את נקודות הזיכוי הבסיסיות (לגבר 2.25 נקודות בשנה ולאשה 2.25 נקודות). אותו הדבר במקרה שהם כן עבדו אך לא ניצלו את נקודות הזיכוי של הילדים. (נקודות זיכוי בסיסית מזכות כנגד כל הכנסה חייבת במס, ונקודות זיכוי של ילדים מזכות רק כנגד הכנסה מיגיעה אישית כמו עבודה ולא השכרת נכס).

בחישוב מס שבח יקוזזו נקודות הזיכוי הבסיסיים, מסכום המס. כמו כן חישוב המס בנכס ששייך לבני זוג, הוא חישוב נפרד ולא חישוב מאוחד לתא המשפחתי. כך שסכום המס יחולק לשתי חלקים לפי חלקם בנכס. סכום המס הנחסך בדוגמא זו הוא 44,604₪.

  1. תכנון מס חדש – העברה במתנה או בירושה, ופריסת המס ע”י מקבל המתנה או היורש

כאשר מועבר נכס במתנה או בירושה, ההעברה אינה נחשבת עסקה, ואין בה חיוב במס רכישה ובמס שבח. היא מוגדרת כך שהמקבל נכנס כביכול לנעלי הנותן, הן לגבי זמן הרכישה שנחשב כזמן הרכישה ע”י הנותן, והן לגבי שווי הנכס, אשר נקבע לפי שוויו בזמן הרכישה ע”י הנותן.

בפסיקה שניתנה לאחרונה, נקבע כי במידה והנכס הועבר במתנה או בירושה, והמקבל מכר את הנכס בסמיכות לקבלת הנכס. יכול המקבל לדרוש פריסת מס שבח לארבע שנים, אף שבפועל החזיק בנכס, תקופה קצרה מכך. מכיון שהוא נכנס לנעלי הנותן, והנותן החזיק בנכס יותר מארבע שנים.

בצורה זו ניתן לחסוך סכומי מס גדולים בתכנון נכון מראש. לדוגמא כאשר האב רוצה למכור נכס כדי להשתמש בתמורת המכירה, לנישואי ילדיו/נכדיו, הוא יכול להעביר את הנכס במתנה לילדיו אשר אין להם הכנסות, והם ימכרו את הנכס, וידרשו פריסה של מס שבח.

כפי שנכתב ישנן אפשרויות רבות לתכנון נכון של מס שבח, ולכן כדאי תמיד לפנות לאיש מקצוע המתמצא בתחום המיסוי. יש לציין כי ניתן לפתוח שומות מקרקעין עד לתקופה של 4 שנים אחורה.

אהבתם? שתפו!

רואים מעבר לחשבון

צוות המשרד שלנו מזמין אותך לעשות סדר אחת ולתמיד! הצטרף לנבחרת הלקוחות המרוצה ותהנה גם אתה משירות מושלם ורף גבוה של שביעות רצון.

שאלה? כתבו לנו!

תיאום שיחה טלפונית

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בתוך 24 שעות!

פרטים נוספים:

טל: 03-5780203    | cpa@freilich.co